Show simple item record

dc.creatorCastañeda Angulo, Francisco José
dc.creatorMendoza Moyano, Steve Fernando
dc.creatorPardo Zapata, Guillermo
dc.date2018-12-31
dc.identifierhttps://esdegrevistas.edu.co/index.php/rema/article/view/379
dc.identifier10.25062/2500-4735.379
dc.descriptionAs part of the aftermath of the Second World War, States have tried to establish a legal order that facilitates the relationship between them with respect to the use of the sea; thus, the concepts of Coastal State (CE), Port State (PS) and Flag State (FS), which include the adoption of rules and regulations on maritime and territorial security. This is how in Colombia the General Maritime Directorate (Dimar), which represents the National Maritime Authority, is configured as the entity responsible for materializing these figures with the support of the Colombian Ocean Commission (CCO) and the support of the Colombian National Navy, raises the position of the Country in relation to concepts of sovereignty, adoption of measures for the safety of ships and safeguarding human life at sea, protection of the marine environment and requirements for registration and registration of ships in national territory, which harmoniously seek in giving the country the right impulse to become an oceanic medium power (OMP).en-US
dc.descriptionComo parte de los efectos posteriores a la Segunda Guerra Mundial, los Estados han buscado establecer un orden jurídico que facilite la relación entre ellos respecto al uso del mar; nacen de esta manera los conceptos de Estado Ribereño (ER), Estado Rector del Puerto (ERP) y Estado de Abanderamiento (EDA), que incluyen la adopción de reglas y normas en la seguridad marítima y territorial. Es así como en Colombia la Dirección General Marítima (Dimar), que representa la Autoridad Marítima Nacional, se configura como la entidad encargada de materializar estas figuras con el acompañamiento de la Comisión Colombiana del Océano (CCO) y el apoyo de la Armada Nacional de Colombia; plantea la postura del país con relación a conceptos de soberanía, adopción de medidas para la seguridad de los buques y salvaguarda de la vida humana en el mar, la protección del medioambiente marino y los requisitos para inscripción y registro de buques en territorio nacional, que de manera armónica buscan, dar el impulso adecuado al país para convertirse en Potencia Media Oceánica (PMO).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSello Editorial ESDEGes-ES
dc.relationhttps://esdegrevistas.edu.co/index.php/rema/article/view/379/611
dc.relation/*ref*/Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución Política de Colombia de 1991. Bogotá, Colombia BBC. (2014). Why so many shipowners find Panama’s flag convenient - BBC News. Retrieved August 17, 2018, from https://www.bbc.com/news/world-latin-america-28558480
dc.relation/*ref*/CCO., S. E. (2006). Política Nacional del Océano y los Espacios Costeros (PNOEC), 96. Retrieved from http://www.cco.gov.co/cco/publicaciones/83-publicaciones/383-politica-nacional-del-oceano-y-los-espacios-costeros-pnoec.html
dc.relation/*ref*/Comisión Colombiana del Océano. (2016). Hacia una Potencia Oceánica Comisión Colombiana del Océano. (Secretaría Ejecutiva Comisión Colombiana del Océano, Ed.). Bogotá D.C. Retrieved from http://www.cco.gov.co/docs/publicaciones/potencia-oceanica.pdf
dc.relation/*ref*/_______. (2017). Política Nacional del Océano y de los Espacios Costeros. Bogotá D.C. Retrieved from http://www.cco.gov.co/docs/publicaciones/pnoec_2015.pdf
dc.relation/*ref*/DIMAR. (2018). Conferencia Poder Maritimo_ESDEGUE. Bogotá. Dirección de Desarrollo Territorial Sostenible. (2007). 2019 Visión Colombia II Centenario. Bagotá D.C.
dc.relation/*ref*/Dirección General Marítima. (2015, December). 63 años de la Autoridad Marítima. País de Mares, 104.
dc.relation/*ref*/_______. (2017). Desarrollo del Territorio Marítimo Nacional desde una perspectiva de Seguridad Integral Marítima. (Entrelibros, Ed.) (4ta ed.). Bagotá D.C: Conmarkcom. https://doi.org/10.15713/ins.mmj.3
dc.relation/*ref*/_______. (2018). Plan Estratégico de Desarrollo 2030. Bagotá D.C. Retrieved from https://www.Dimar.mil.co/sites/default/files/atach/plan_estrategico_de_desarrollo_2030_-_impresionv2_1.pdf
dc.relation/*ref*/Escuela Naval de Cadetes “Almirante Padilla.” (2016). Proyecto Educativo Institucional (1ra ed.). Cartagena de Indias: Alpha Editores.
dc.relation/*ref*/García, R. (2012). Planeamiento de Fuerza 2030. Bogotá D.C: Armada República de Colombia.
dc.relation/*ref*/IMO. Procedures for Port State Control, Pub. L. No. A.787, 72 (1995). Great Britain.
dc.relation/*ref*/ITF. (2008). ¿Qué son las Banderas de Conveniencia (BDC)? Retrieved from https://www.itfseafarers.org/what_are_focs.cfm/ViewIn/SPA
dc.relation/*ref*/Liberian Registry. (2018). Unique Advantages | The Liberian Registry. Retrieved August 20, 2018, from http://www.liscr.com/unique-advantages
dc.relation/*ref*/LR. (2017). Top 10 flag states 2017 :: Lloyd’s List. Retrieved August 17, 2018, from https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1120177/Top-10-flag-states-2017
dc.relation/*ref*/MPA. (2018). Benefits of SRS. Retrieved August 20, 2018, from https://www.mpa.gov.sg/web/portal/home/singapore-registry-of-ships/about-srs-and-what-new/benefits-of-srs
dc.relation/*ref*/Nolte, D. (2006). Potencias regionales en la política internacional: conceptos y enfoques de análisis (No. 30). Hamburgo. Retrieved from https://www.giga-hamburg.de
dc.relation/*ref*/ONU. (1982). Convención de las Naciones Unidas sobre el Derecho del Mar. United Nations-Treaty Series, 1834, 371–542.
dc.relation/*ref*/Panama ́s Emabassy in London. (2017). Panama Flag Advantages | Embassy and Consulate General of Panama in London. Retrieved August 20, 2018, from http://www.panamaembassy.co.uk/?page_id=602
dc.relation/*ref*/Presidencia de la República. Decreto Ley 2324 de 1984 por el cual se reorganiza la Dirección General Marítima, Pub. L. No. 2324, Decreto Ley 54 (1984). Presidencia de la República. Retrieved from https://www.Dimar.mil.co/sites/default/files/dl2_3241984.pdf
dc.relation/*ref*/Presidencia de la República. (1984b). Decreto Ley 2324 de 1984 Por el cual se reorganiza la Dirección General Marítima y Portuaria. Nota, 1, 54.
dc.relation/*ref*/Rodríguez, C. (2014). Estado Rector de Puerto y de la OMI. Retrieved August 17, 2018, from https://prezi.com/oz5mikajg4dq/estado-rector-de-puerto-y-de-la-omi/
dc.relation/*ref*/Rodríguez, M. (2018). Contribución de la Dimar al desarrollo del Poder Marítimo colombiano. In Cátedra Intereses Marítimos (p. 18). Bogotá D.C: Dirección General Marítima.
dc.relation/*ref*/Vargas, C., Suárez, J., Wilches, W., & Pitta, J. (2012). Significado y alcance de las figuras de Estado Ribereño, Estado Rector del Puerto y Estado de Abanderamiento en Colombia. Bogotá D.C.
dc.rightsDerechos de autor 2022 Ensayos sobre Estrategia Marítimaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEnsayos sobre Estrategia Marítima; Vol. 3 Núm. 8 (2018); 83-105es-ES
dc.source2981-3026
dc.source2500-4735
dc.subjectestado ribereñoes-ES
dc.subjectestado rector del puertoes-ES
dc.subjectestado de abanderamientoes-ES
dc.subjectpaís marítimoes-ES
dc.subjectpotencia media oceánicaes-ES
dc.subjectCoastal Stateen-US
dc.subjectPort Stateen-US
dc.subjectFlag Stateen-US
dc.subjectmaritime countryen-US
dc.subjectoceanic medium poweren-US
dc.titleColombia Estado marítimo: impulso como potencia media oceánicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record